معرفی رشته مدیریت و گرایش های آن

رشته مدیریت یکی از رشته های شناور در کنکور سراسری می باشد که از کلیه گرایش های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فنی دانشجو می پذیرد. اما اکثر ظرفیت پذیرش در این رشته از گرایش علوم انسانی می باشد، زیرا مدیریت از جمله رشته های زیر گروه علوم انسانی محسوب می شود. هدف اصلی در رشته مدیریت تربیت افراد و مدیرانی است که بتوانند از خود و همچنین کارمندان تحت فرمان خود عملکرد بالایی را کسب کنند. فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند افراد زیر مجموعه خود را برای رسیدن به یک هدف خاص هدایت کنند. مدیران بایستی با فنون بسیار زیادی آشنا باشند و به عنوان یک مدیر و یا رهبر در یک مجموعه حضور داشته و فعالیت مثبت و موثری داشته باشند.

پذیرش در رشته مدیریت در مقطع کارشناسی می باشد که تحصیل آن حدود هشت ترم و چهار سال به طول می انجامد. رشته مدیریت در این مقطع دارای گرایش های متعددی می باشد که در ادامه به معرفی مهم ترین آنها می پردازیم:

  • مدیریت صنعتی: مدیران نیروی انسانی سازمان‌های صنعتی را تربیت می‌کنند
  • مدیریت بازرگانی: بر تربیت مدیران سازمان ها و شرکت های تجاری متمرکز است
  • مدیریت مالی: بهاثربخشی و کارایی پول (وجوه/منابع مالی) به منظور دست‌یابی به اهداف سازمان گفته می‌شود. مدیریت مالی دربرگیرنده چگونگی افزایش سرمایه (تأمین مالی)، و نحوه تخصیص آن است (به عنوان مثال بودجه بندی سرمایه‌ای).
  • مدیریت فناوری و اطلاعات: دانشی میان رشته‌ای است که به موجب آن تمام منابع مربوط به فناوری اطلاعات با توجه به اولویت‌ها و نیازهای سازمان اداره می‌شود. این مدیریت، شامل مدیریت تمام منابع مانند شبکه، کامپیوتر و تجهیزات داده ،نرم‌افزار و غیره می‌باشد.
  • مدیریت دولتی: به مطالعه نحوه به‌کارگیری و اجرای علوم اداری (مدیریت اداری) در سازمان‌ها شامل: امور مالی، امور حسابداری و حسابرسی، امور اداری و کارگزینی، امور منابع انسانی، امور پشتیبانی و رفاه، امور برنامه‌ریزی و خدمات، امور تغییر و تحول اداری، امور بیمه‌ای و تأمین اجتماعی، امور تشکیلات و روش‌ها، امور مالیاتی و بودجه و دیگر امور مرتبط با مدیریت می پردازد
  • مدیریت گردشگری: در واقع مدیریت کلی و جزئی پدیده گردشگری و سفر، در یک یا چند مقصد گردشگر پذیر است.
  • مدیریت بیمه:  هدف تربیت کادر متخصص و متعهد در زمینه بیمه است تا بتواند با صنعت و سایر بخش اقتصادی و اجتماعی کشور همکاری داشته باشد و خدمات بیمه را به آنها عرضه کند.

 

توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته مدیریت

قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی از ویژگی های لازم برای دانشجوی رشته مدیریت در تمامی گرایش ها است. دانشجوی این رشته بخصوص در گرایش های بازرگانی و صنعتی باید به مسائل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه مند بوده و در دروس ریاضی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی قوی باشد.

همچنین دانشجوی رشته مدیریت بخصوص مدیریت صنعتی باید در دروس ریاضی و آمار قوی باشد. دانشجوی مدیریت جهانگردی نیز لازم است که به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیا علاقه مند باشد و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و به یک زبان خارجی مثل انگلیسی، فرانسه یا عربی مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی به راحتی ارتباط برقرار کند.  همچنین فارغ التحصیل مدیریت دولتی می تواند در مؤسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد.

بازار کار رشته مدیریت:

یک فارغ التحصیل رشته مدیریت نباید انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدیر یک شرکت یا کارخانه مشغول به کار گردد. چون بخشی از مطالب و محتوای کلاس های مدیریت باید به عنوان تجربه از محیط و سازمان های جامعه گرفته شود. بنابراین فارغ التحصیل این رشته در ابتدا باید به عنوان یک کارشناس در رده های پایین تر وارد بازار کار شده و سپس به مرور پله های ترقی را طی کند.

 

منابع: مشاوره تحصیلی هیوا ، چی بخونم ، ویکی پدیا