درباره برچسب روی مواد غذایی بیشتر بدانیم – قسمت اول

هنگام خرید محصولات خوراکی معمولا به برچسب و نوشته های روی محصول دقت می کنیم. برچسب دقیقا چه اطلاعاتی به ما می دهد؟ در نوشته ها چه اطلاعاتی را باید جستجو کنیم؟ برچسب محصول، چه کالا تولید ایران باشد و چه وارداتی، اطلاعات دقیقی را به ما می دهد. در این مقاله سعی داریم این اطلاعات را یادآوری کنیم تا خانواده بورسیه های بنیاد خیریه اکبر سلطانی نسب در هنگام خرید تغذیه سالم، انتخاب بهتر و دقیق تری داشته باشند.

نشانگر رنگی تغذیه‌ای

جدول حقایق تغذیه‌ای روی بسته‌بندی محصولات غذایی درج می‌شود. از این برچسب مواد غذایی به‌دلیل استفاده از سه رنگ سبز، قرمز و نارنجی به‌اسم چراغ‌راهنمای تغذیه‌ای هم نام برده می‌شود.

ویژگی‌های ظاهری نشانگر رنگی تغذیه‌ای در همه محصولات یکسان است. در این نوع برچسب غذایی هم همان اول باید به مقدار سهم توجه کنیم، چراکه با بی‌توجهی به مقدار سهم ممکن است در مدیریت رژیم غذایی‌مان دچار اشتباه شویم.

تعریف سهم: مقداري از ماده غذایی که عموماً در هر وعده توسط فرد مصرف می شود را سهم می گویند. براي مثال یک لیوان شیر معادل یک سهم می باشد.

در این برچسب اطلاعات تغذیه‌ای با رنگ‌ها اعلام می‌شوند. هر رنگی از مقدار شاخص مورد ارزیابی خبر می‌دهد:

  • سبز: مقدار شاخص موردارزیابی اندک است؛
  • قرمز: مقدار شاخص موردارزیابی زیاد است؛
  • نارنجی یا زرد: مقدار شاخص موردارزیابی متوسط است.

شاخص‌های موردارزیابی هم معمولا شامل کالری، چربی، اسیدهای چرب ترانس، قند و نمک هستند. برای اینکه از ابتلا به بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی در امان بمانیم، به‌نفع‌مان است که مصرف خوراکی‌های دارای نشانگرهای قرمز را محدودتر کنیم.

 

علائم روی بسته بندی موادغذایی و مفاهیم آن‌‌ها

 

بر روی بسته بندی کالا علایمی وجود دارد که  نشانگر شرایط نگهداری، مجوزها ، شرایط بازیافت و غیره است. در جداول زیر طرح گرافیکی و توضیح هر علامت آورده شده است.