آشنایی با رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه که در زیر گروه رشته علوم تجربی قرار دارد، در بسیاری از دانشگاه های برتر کشور همچون دانشگاه علوم پزشکی شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و غیره همچنین در دانشگاه آزاد  اسلامی ارائه می گردد . همانند بسیاری از رشته ها امکان تحصیل تا مقطع دکتری در رشته علوم تغذیه در داخل ایران وجود دارد.

رشته علوم تغذیه به خوراک سالم و تاثیر هر ماده غذایی روی بدن انسان میپردازد. برای بهبود کارکرد بدن، رسیدن به وزن ایده‌آل و تامین کافی مواد غذایی و ریزمغذی‌ها نیازمند شناخت غذاها، میزان کالری آن‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها و مقدار مورد نیاز هر کدام از این مواد هستیم و تحصیل در این رشته به صورت تخصصی این دانش را در اختیار دانشجویان قرار میدهد. همچنین در بیماری‌های مختلف مانند دیابت و بیماری‌های کلیوی رژیم غذایی باید به درستی برای فرد تنظیم گردد تا روند کنترل بیماری به مخاطره نیفتد. لازم به ذکر است زنان باردار، کودکان، ورزشکاران و افراد مسن نیازهای متفاوتی به هر یک از گروه‌های غذایی دارند . فارغ التحصیلان این رشته دانش کافی را در موارد مذکور بدست م آورند.

این مقاله برای آشنایی دانش آموزان بورسیه بنیاد خیریه اکبر سلطانی نسب از رشته دانشگاهی علوم تغذیه تهیه شده است.

برای موفقیت در این رشته چه ویژگی هایی مهم است؟

  • دانش آموزانی  که  قصد تحصیل در این رشته را دارند باید در دروس زیست شناسی و شیمی بسیار قوی باشند.
  • مسئولیت‌پذیری؛ چرا که متخصص تغذیه علاوه بر جسم با روح و روان انسان‌ها نیز در ارتباط است و باید پس از ارائه رژیم، به طور دائم پیگیر وضعیت سلامتی مراجع باشد و روند کاهش وزن را در کنار سلامت عمومی بدن اون دنبال کند.
  • خلاقیت به یک متخصص تغذیه کمک می‌کند تا با توجه به مراجع، بتواند بهترین برنامه را تنظیم کند.
  • توانای تجزیه و تحلیل و قدرت حل مسئله، چون تنظیم برنامه رژیمی برای هر فرد منحصربه‌فرد است و اطلاعات زیادی جمع‌آوری می‌شوند که متخصص باید بتواند آن‌ها را به‌خوبی دسته‌بندی کند و با تجزیه و تحلیل مناسب بهترین راهکارها را ارائه بدهد.
  • ارتباط اجتماعی قوی و توانایی انگیزه دادن به مراجع
  • خوش‌اخلاق و باحوصله بودن خصوصا در برخورد با کودکان و سالمندان یا گروه‌های خاص
  • تلاش برای کسب دانش کافی و به‌روز درباره رژیم‌های غذایی مختلف و مطالعه و پیگیری آخرین مقاله‌ها در این زمینه

گرایش ‌های رشته علوم تغذیه برای ادامه تحصیل چه هستند؟

گرایش‌های  ارشد رشته علوم تغذیه در وزارت بهداشت عبارتند از:

  • کارشناسی ارشد علوم تغذیه
  • کارشناسی ارشد علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه
  • کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه
  • کارشناسی ارشد تغذیه بالینی
  • کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی

فارغ التحصیل رشته علوم تغذیه چه مهارتهایی دارد؟

تجویز انواع رژیم‌های غذایی جهت تناسب اندام ( افزایش و کاهش وزن)، مناسب برای ورزشکاران و بیماری‌های مختلف مانند دیابت، فشارخون، بیماری های کلیوی و… ، توانایی مدیریت بخش تغذیه بیمارستان‌ها جهت تامین غذای مناسب بیماران، همراهان و پرسنل، توانایی برنامه ریزی غذایی در سطح کشور (برای مثال غنی سازی نمک با ید، ارایه انواع مکمل‌ها به زنان باردار، کودکان، نوجوانان و سالمندان)، توانایی مدیریت تغذیه در شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله و…، توانایی کار در بخش کنترل کیفی کارخانجات صنایع غذایی از جمله توانایی‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب می‌کنند.

 

بازار کار رشته علوم تغذیه

کارشناسان این رشته می‌توانند در برخی بیمارستانها ،کارخانجات تولید مواد غذایی، کلینیک های رژیم درمانی استخدام شوند و همچنین با پزشکان غدد همکاری کنند. افرادی که در مقطع دکترا فارغ التحصیل شوند می‌توانند به تدریس در این رشته بپردازند.. فارغ التحصیلانی  این رشته در صورت داشتن شرایط تحصیلی مناسب و سابقه کار لازم می توانند مطب یا کلینیک تغذیه یا رژیم درمانی تاسیس نمایند و به درامد مطلوب برسند.

 

اشنایی بیشتر با وظایف فارغ التحصیل علوم تغذیه : برای مثال کارشناس تغذیه که در کنار پزشک خانواده در مراکز بهداشت مشغول به کار می‌شود موظف است رژیم‌های غذایی مناسب برای بیماران ارجاعی از طرف پزشک بنویسد و آموزش‌های تغذیه در زمینه‌های مختلف برای جمعیت تحت پوشش آن مرکز ارائه دهد. در صورتی که کارشناس تغذیه در بیمارستان مشغول به کار شود علاوه بر نوشتن رژیم غذایی برای بیماران، باید برنامه غذایی بیمارستان را تعیین کند و به طور دقیق بر انجام با کیفیت این برنامه نظارت داشته باشد.