با رشته فنی و حرفه ای الکتروتکنیک آشنا شویم

این مقاله جهت آشنایی دانش آموزان با رشته فنی و حرفه ای الکتروتکنیک می باشد. دانش آموزان علاقه مند به صنعت می توانند برای انتخاب رشته پایه دهم به جای انتخاب گروه نظری (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و …) وارد مدارس فنی و حرفه ای بشوند و به طور تخصصی حرفه مورد علاقه خود را دنبال نمایند. الکتروتکنیک به دلیل بازار کار مساعد یکی از رشته های پر طرفدار فنی و حرفه ای می باشد.

تعریف رشته الکتروتکنیک :

رشته الکتروتکنیک یکی از رشته های مدارس فنی و حرفه ای در زیر شاخه صنعت/ گروه برق و رایانه می باشد. رشته برق دارای شاخه های مختلف است که یکی از آنها رشته الکتروتکنیک یا همان برق صنعتی است که تمام افرادی که در این زمینه مشغول به تحصیل هستند بعد از کسب تخصص کافی می‌توانند برای تعمیر و نگهداری انواع ماشینهای صنعتی یا شبکه های الکتریکی و همچنین تعمیر و راه اندازی مدارها و یا تأسیسات الکتریکی و یا سرپرستی در کارگاه‌هایی خاص مشغول به فعالیت شوند.

 دروس رشته الکتروتکنیک :

در هنرستان در کنار دروس عمومی، دروس تخصصی متفاوتی همچون ، طراحی و سیم کشی برق ساختمان های مسکونی ، طراحی و نصب تاسیسات حفاظتی و ساختمان های هوشمند،   نصب و تنظیم تابلوهای فشار ضعیف ، طراحی و نصب تاسیسات جریان ضعیف ، کابل کشی و سیم پیچی ماشین های الکتریکی ، طراحی و اجرای رله های قابل برنامه ریزی ، ریاضی، فیزیک و شیمی تدریس می شود.

ادامه تحصیل در دانشگاه

انتخاب نوع دانشگاه و ادامه تحصیل یکی دیگر از دغدغه های افراد محصل در این رشته ها است. فارغ التحصیلان هر کدام از این رشته ها دو مسیر برای ورود به دانشگاه دارند:

  • دانشگاه سراسری
  • آموزشکده ها یا دانشکده های فنی و حرفه ای در دانشگاه های سراسری

ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری یا کارشناسی پیوسته

افراد یا باید از طریق شرکت در کنکور سراسری وارد رشته مهندسی برق شوند و با این مدرک فارغ التحصیل شوند. علاوه بر مسیر کنکور امکان ادامه تحصیل بر اساس سوابق تحصیلی نیز وجود دارد. افراد در صورت تمایل به ادامه تحصیل بدون کنکور می توانند در دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی ادامه تحصیل دهند.

.

تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای

در آموزشکده های فنی فرد باید در رشته تخصصی مرتبط با مدرک فارغ التحصیلی ادامه تحصیل دهند. پذیرش در این رشته بر اساس تقاضا یا بر اساس آزمون ورودی است یا در صورت تقاضا کمتر بر اساس سوابق تحصیلی.

در صورتی که افراد آموزشکده های فنی را انتخاب کنند باید به صورت ناپیوسته فارغ التحصیل شوند. یعنی ابتدا مدرک کاردانی دریافت کنند و مجدد برای کاردانی به کارشناسی اقدام کنند. دروس ارائه شده در این مقطع بر خلاف دوره کارشناسی پیوسته و دانشگاه های سراسری بیشتر عملی است و کمتر به مباحث تئوری پرداخته می شود. علاوه بر این گزینه افراد می توانند در دانشگاه علمی کاربردی نیز به صورت ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.

 

زمینه ها و عناوین شغلی رشته الکتروتکنیک:

  • سیم کشی ساختمان(مسکونی، تجاری و صنعتی)
  • سیم پیچی ترانسفورماتورهای فشار ضعیف
  • نقشه کشی مدارات الکتریکی
  • تعمیر و نگهداری ماشینها و سیستم های الکتریکی
  • سرویس و تعمیر وسایل خانگی الکتریکی
  • نصب و راه اندازی سیستم برق و فرمان ماشین آلات صنعتی
  • مونتاژ، نصب و راه اندازی تابلوهای توزیع برق و فرمان الکتریکی و …
  • نصاب و تعمیرکار پله برقی و پیاده‌روی برقی
  • برقکار وسایل حمل و نقل پیشرفته، ریلی و دریایی
  • برقکار وسایل حمل و نقل مقدماتی، زمینی و هوایی

به طور خلاصه اگر بخواهیم مشاغل این رشته را دسته بندی کنیم می توان آن را به دو دسته تقسیم کنیم. دسته اول شغل هایی که با عنوان برقکار عمومی شناخته میشوند مثل برقکاری ساختمان و نقشه کشی برق و تابلو سازی برق و دسته دوم شغل هایی است که به آن برقکار صنعتی گفته می شود که شامل شغل هایی مثل تابلوسازی فشار قوی، سیم پیچی موتورهای الکتریکی و راه اندازی آنها.

تفاوت رشته الکترونیک و الکتروتکنیک چیست؟

هر دو رشته الکترونیک و الکتروتکنیک جزو شاخه های پرطرفدار برق هستند که افرادی که در زمینه برق علاقه مند به تحصیل و کسب تخصص هستند در صورت داشتن اطلاعات کافی در رابطه با الکترونیک و الکتروتکنیک می توانند انتخاب درستی را داشته باشند.

الکترونیک به بخش یا شاخه ای گفته می‌شود که اکثرا افراد اقدام به بررسی بیشتر مدارهای الکترونیکی و یا بردهای الکترونیکی یا همچنین کار با انجام ولتاژها می کنند.  همچنین بررسی و استفاده از قطعات الکترونیکی خاص مانند انواع خازن و مقاومت ها ترانزیستور ها و غیره بیشتر مورد توجه هست. و به گونه‌ای نیازمند توجه و ظرافت خاص می‌باشد و افرادی که در آنها دقت کار بیشتر است می‌توانند در این زمینه مشغول به تحصیل شوند.

ولی الکتروتکنیک بخش دیگری از برق است که در آن معمولاً مدار هایی با ولتاژ و قدرت بالا مورد بررسی و آنالیز قرار می گیرند. و بیشتر قطعات خاصی مانند انواع کابل ها، موتورهای الکتریکی، تابلو برق های بزرگ و صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرند

منبع:
، الو سلام مشاور ، چهارخونه، پایگاه کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش، هنرستان یار , هنرستان فنی پسرانه هیات امنایی شهید باهنر