رشته تحصیلی فتوگرافیک را بشناسیم

فتوگرافیک یکی از رشته های پرطرفدار و نوپاست که برای اولین بار در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ وارد سیستم آموزشی گروه هنر شد و هم اکنون در هنرستان ها و در شاخه فنی حرفه ای تدریس می شود. این رشته ترکیبی از دو رشته عکاسی و گرافیک است.

در رشته فتوگرافیک دانش آموزان در زمینه عکاسی تبحر بیشتری نسبت به دانش آموزان رشته گرافیک پیدا می کنند و در واقع فتوگرافیک تمرکز بیشتری را بر روی عکس و عکاسی دارد ، بر خلاف رشته گرافیک که در طراحی تمرکز می کند.

رشته فتوگرافیک چیست ؟

فتوگرافیک یعنی تلفیق عکس و طراحی. فتوگرافیست ها عکاسان توانمندی هستند که دستی بر طراحی نیز دارند. شاید اصلی ترین بخش رشته فتوگرافیک همین کلمه فتو باشد. عکاسی و فنون آن مهم ترین بخش این رشته هستند. چراکه کارهای گرافیکی در یک عکسِ عالی، نمود بیشتری پیدا میکنند. پس دوربین عکاسی اصلی ترین وسیله یک فتوگرافیست می باشد.

دروس تخصصی رشته فتوگرافیک چیست ؟

هنرجویان رشته فتوگرافیک در دوره سه ساله هنرستان، در قالب دروس تخصصی، شایستگی های متنوعی را کسب می کنند. دروس آموزشی در سه پایه تحصیلی رشته فتوگرافیک شامل درس های عمومی و تخصصی این رشته می شود. در دروس تخصصی مهارت های اولیه و ضروری را کسب می کند که پیشینه شروع کار آنها نیز به شمار می روند.

دروس تخصصی این رشته در پایه دهم شامل دروس عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، تصویر سازی آموزشی و تایپوگرافیک، دانش فنی پایه و طراحی زبان بصری می شوند.

در پایه یازدهم دروس عکاسی آتلیه و مراسم، تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ آموزش داده می شوند و در پایه دوازدهم بر دروس عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی و دانش فنی تخصصی متمرکز می شوند.

همچنین دروس عمومی این سه پایه را دروس شیمی، ریاضی، دینی، زبان، الزامات محیط کار و… تشکیل می دهند.

 

چگونه وارد رشته فتوگرافیک شویم ؟

دانش آموزان سال نهم برای ورود به رشته فتوگرافیک راهی هنرستان می شوند. در پایان این دوره سه ساله و فراگیری دروس مربوطه سه راه برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی پیش روی دانش آموزان است:

۱- شرکت در کنکور کاردانی رشته فتوگرافیک برای ورود به دانشکده های فنی و حرفه ای

۲-ادامه تحصیل در رشته عکاسی در دانشگاه های علمی کاربردی

۳-شرکت در کنکور سراسری هنر و انتخاب رشته عکاسی

لازم به ذکر است فارغ التحصیلان فتوگرافیک امکان تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر را دارند.

 

نیازمندی های تحصیل در  فتوگرافیک چیست ؟

برای علاقه مندان رشته فتوگرافیک به غیر از کارنامه قبولی پایه نهم و برگه راهنمای مشاوره تحصیلی موارد زیر لازم است:

۱- دست های سالم به منظور انجام کارهای ظریف گرافیکی

۲-علاقه به کارهای فنی و هنری (با تکیه به نمرات مجموعه دروس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در سال های قبل)

۳-درك و هوش ریاضی (با تکیه به نمره مجموعه دروس ریاضی در سال های گذشته)

۴- قابلیت دریافت و درك مفاهیم و انتقال آن به صورت شفاهی و کتبی ( داشتن فن بیان)

۵- داﺷﺘﻦ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﮐﺎﻓﯽ ( ﻋﺪم ﮐﻮر رﻧﮕﯽ و ﺷﺐ ﮐﻮری)

۶- علاقه به طرح ایده های نو و شخصیت برون گرا، جسور، هنری و کنجکاو

 

آیا رشته گرافیک با فتوگرافیک متفاوت است ؟

بله . دانش آموزانی هستند که به دلیل عدم مطالعه و کسب اطلاعات لازم در رشته فتوگرافیک تحصیل کرده اند در حالی که رشته مورد علاقه آنان گرافیک بوده. عکس این موضوع نیز صادق است. برای اینکه دچار این خطای شناختی نشوید بخاطر داشته باشید که بیشتر واحد های رشته فتوگرافیک مربوط به عکس و عکاسی است. شاید به صورت خلاصه بتوان گفت گرافیک یعنی طراحی، تصویرسازی، عکاسی ، صفحه آرایی… و فتوگرافیک یعنی عکاسی.

به عبارتی دیگر گرافیک رشته ای پایه  و مفهومی است و در آن به طراحی، صفحه آرایی، عکاسی و تئوری هنر پرداخته می شود؛ در حالی که فتوگرافیک ماهیتی اجرایی داشته و در آن به مفاهیم تئوری هنر پرداخته نمی شود.

به علت وجود مفاهیم تئوری فارغ التحصیلان گرافیک دید بازتری دارند و می توانند در رشته های نزدیک به گرافیک مانند عکاسی وارد شوند؛ در حالی که فتوگرافیک جزئی از یک رشته است که بیشتر جنبه مهارتی دارد.

تنوع دانشگاه برای رشته گرافیک زیاد است؛ اما فتوگرافیک به علت نوپا بودن، فعلا در چند دانشگاه و به صورت محدود ارائه می شود

 

بازار کار در رشته ی فتوگرافیک

زمینه های کاری که یک فارغ التحصیل فتوگرافیک، که می تواند در آن مشغول به کار شود، شامل موارد زیر است:

عکاسی برای مجلات و مطبوعات، عکاسی خبری عکاسی آتلیه و …

در صورت تبحر در طراحی و مطالعه لازم، در بخش های طراحی گرافیک وب سایت، طراحی پوستر و کاتالوگ، صفحه آرایی و طراحی جلد نیز می توانند فعال باشند.

 

هزینه تحصیل در رشته فتوگرافیک

هزینه تحصیل در رشته فتوگرافیک ارتباط مستقیم با قیمت ابراز کاری آن دارد. دوربین عکاسی حرفه ای و لپتاپ مناسب از لازمه های این رشته هستند. که ارزش آنها نیز با توجه به قیمت روز آنها تعیین

میشود. البته که هزینه های عرف برای تحصیل و همچنین هزینه های ترمی هنرستان را نباید فراموش کرد.

 

 

،منابع: هنرستان دخترانه نخبگان ، هنرستان یار،مرکز مشاوره آویژه